منبع کویل دار

منبع کویل دار

Thank you for reading this post, don't forget to subscribe!

منبع کویل دار چیست؟ این منبع از لحاظ ساختار شکلی به دو نوع ایستاده و افقی ساخته می شود. و با توجه به فضای مد نظر مورد استفاده در موتور خانه قرار می گیرد.همچنین در مورد عملکرد منبع کویل دار صحبت می کنیم؛منبع کویل دار یک مبدل حرارتی است که وظیفه ی گرم کردن و نگهداری آب را به عهده دارد. و ساختار درونی این منبع این است که در داخل آن تعدادی لوله مسی وجود دارد که آب و بخار خارجی بویلر،توسط پمپ سیرکولاتور در لوله های مسی جریان پیدا می کند.در نتیجه؛ آب درون منبع در برخورد با لوله های مسی قرار میگیرد و به صورت غیر مستقیم گرم می شود.

اکنون درمورد تفاوتهای منبع کویل دار و منبع دوجداره توضیح میدهیم؛

اساسی ترین عملکرد هر دو این منبع ها منتقل کردن حرارت از راه جابجایی است، با این تفاوت که در منابع دوجداره، کویل وجود ندارد و شامل دو استوانه گالوانیزه تو در تو است. و نحوه راندمان منبع دو جداره به این شکل صورت می گیرد که آب گرم پمپاژ شده از بویلر وارد جداره بین دو استوانه شده و آب شهری وارد منبع میشود، بین دوجداره حرارت منتقل میشود و آب گرم بهداشتی به وجود می آیند.

اجزای منابع کویل دار عبارتند از؛

بدنه، کویل، دریچه بازدید ،لوله های ارتباطی، بوشن ها.

بدنه منبع کویل دار ؛

سطح خارجی این منبع از جنس ورق گالوانیزه با قطر منصوب ساخته میشود، و قطر این ورق ها توسط فشار سیستم، ظرفیت و دمای آب منبع انتخاب می شود.

منبع کویل؛

درسیستم برای منتقل کردن حرارت از کویل های مسی به دلیل ضریب انتقال گرما بالا مورد استفاده قرار می گیرد.

دریچه بازدید منبع کویل دار؛

روزنه ای در بدنه ی منبع و هم سطح با قسمت کویل دار منبع وجود دارد، همچنین از این روزنه برای کنترل درون منبع، رسیدگی به کویل و انجام تعمیرات استفاده می شود.

لوله های ارتباطی منبع کویل دار؛

دربرگیرنده لوله های آب گرم و آب سرد بهداشتی و لوله های گرمایش کویل است.

بوشن منبع کویل دار؛

قطعه پیچ دار است، که از دو حالت پلاستیکی و فلزی ساخته می شود، و وظیفه ی آن متصل کردن دو لوله ارتباطی به یکدیگر است.

چند نوع سنسور وجود دارد که می توان آنها را توسط بوشن به منبع کویل دار متصل کرد.

شامل؛ سنسور دما،شیر تخلیه، گیج فشار، شیر اطمینان و …

مزایا و معایب منبع کویل دار؛

مزایای منبع کویل دار؛

1)شست وشوی آسان منبع

2)افزایش سرعت تولید آب گرم

3)جابه جایی و راحت حمل کردن آن

4)سادگی نصب ومعاوضه

معایب منبع کویل دار؛

1)نیاز به پمپ گردشی

2)دشواری در تعویض و تعمیر منبع

3)اشغال کردن فضای زیادی از موتور خانه

4)نیاز زیاد به انرژی

نحوه نصب و چند نکته در مورد منبع کویل دار؛

ابتدا،باید به این مورد توجه کرد که کدام نوع از منبع را انتخاب کرده اید ایستاده یا افقی، و باید محیطی را برای این منابع مشخص کنید که در اثر تکان خوردن یا وارد شدن ضربه به منابع پایه های آنها بر روی زمین کاملا ثابت باشند، و مقاومت بالایی داشته باشند. و سپس باید شیر یک طرفه ورودی آب سرد را در پایین منبع و شیر خروجی آب گرم را در بالای منبع قرار داد.

نکته؛

برای انتخاب گنجایش این منبع حتما باید به فضای موجود در موتور خانه ساختمان و میزان مورد استفاده آب گرم در طول شبانه روز است. و برای لوله ورودی حتما شیر یک طرفه نصب شود. زیرا، این کار از برگشت آب گرم و وارد شدن فشار به لوله آب شهری جلوگیری می کند.

و در آخر با مشاهده این مقاله،با منبع کویل دار،انواع آن و نحوه نصب و عملکرد آن اشنا شدیم. و علی الخصوص نصب و تعمیر امر مهمی است. و حتما باید توسط افراد متخصص و مجرب صورت گیرد.